Penggunaan Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Oleh Guru Sekolah Dasar Se-kecamatan Teluk Betung Selatan Pasca Pandemi Covid-19

Authors

  • Bambang Haryono Universitas Lampung
  • H Herpratiwi
  • Frans Nurseto Subekti

Keywords:

Training Model, Blended Learning, Competence

Abstract

This study aims to describe the application of Sports physical Education and health learning media by teachers in Teluk Betung District after the covid-19 pandemic. This type of research is quantitative descriptive research with survey method. The population in this study were all teachers in Teluk Betung District with a sample of 20 teachers who were taken using purposive sampling technique. Data collection techniques with observation and questionnaires. The data analysis technique uses descriptive percentage analysis. The results of this study indicate that the use of Sports physical Education and health learning media by teachers in elementary schools throughout Teluk Betug sub-district is in the very low category 25%, low 16,67%, moderate 25%, high 33,33% and very high 0%.

References

Aadzaar, R. M., Arcana, I. N., & Widodo, S. A. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Lingkaran Di Smp.

Abidin, Y. 2014. Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Andayani, F., Widodo, S. A., & Agustito, D. (2021). Perancangan Media Pembelajaran Berbentuk Pop Up Book untuk Pencapaian Kemampuan Memecahkan Masalah Matematis pada Materi Aritmatika Sosial. PRISMA, 10(2), 156-169.

Arikunto, S. (2016). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Jakarta: Bina Aksara.

Angraini, R. (2017). Karakteristik media yang tepat dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan nilai. Journal of Moral and Civic education, 1(1), 14-24.

Arsyad, A. (2019). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Azwar, S. (2016). Reliabilitas dan validitas aitem. Buletin Psikologi, 3(1), 19-26.

Budiman, H. (2016). Penggunaan Media Visual dalam Proses Pembelajaran. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171-182.

Cahyono, E., Budi, A. S., & Lathif, S. (2020, March). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Pada Kemampuan Higher-Order Thinking Skill (HOTS) Tingkat Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi.

Cintamulya, I. (2015). Peranan Pendidikan dalam Memepersiapkan Sumber Daya Manusia di Era Informasi dan Pengetahuan. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Fajri, I., Yusuf, R., & Yusoff, M. Z. M. (2021). Model Pembelajaran Project Citizen Sebagai Inovasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(3), 105-118.

Fanani, A., & Kusmaharti, D. (2018). Pengembangan pembelajaran berbasis HOTS (higher order thinking skill) di sekolah dasar kelas V. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 1-11.

Muhammad, Friza. (2017). Persepsi Guru Penjas Terhadap Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Di Sekolah Dasar Se-Kecamatan Imogiri Kabupaten Bantul. Yogyakarta : FIK UNY

Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Heru, K. 2020. Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70.

Irfan, M., Kusumaningrum, B., Yulia, Y., & Widodo, S. A. (2020). Challenges during the pandemic: use of e-learning in mathematics learning in higher education. Infinity Journal, 9(2), 147-158.

Kurniati, L., Sabila, A., & Saputry, D. (2022). Pemanfaataan Media Grafis Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas III Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 2(1), 110-119.

Majid, A., & Rochman, C. (2014). Pendekatan Ilmiah dalam Implementsi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mawardi, I., Shalikhah, N. D., & Baihaqi, A. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Berbasis Budaya Islami Sekolah di MI Muhammadiyah Sidorejo Bandongan. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 4(1), 81-87.

Pajri, H. P., Dewi, C., & Martiani, M. (2021). Analysis of Physical Education Study Final Test Questions during the Pandemic Period in Class VIII of SMP Negeri 3 Bengkulu Tengah. SINAR SPORT JOURNAL, 1(2), 36-43.

Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya.

Sudarsana, I. K. (2016). Peningkatan mutu pendidikan luar sekolah dalam upayapembangunan sumber daya manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 1-14.

Sudijono. (2019). Pengantar statistik pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.

Susilo, S. V., & Ramdiati, T. (2019). Penerapan model multiliterasi untuk meningkatkan keterampilan menulis karangan persuasi pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1), 280137.

Muktiani, N. R. (2008). Aplikasi teknologi pembelajaran dalam mengatasi permasalahan pembelajaran mata kuliah pencak silat. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 5(1).

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.

Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). Emotional Spiritual Quotient (Esq) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(1), 77-110.

Surat Keputusan Bersama (SKB) empat menteri (Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri) Rebublik Indonesia Nomor 03/KB/2021, Nomor 384 Tahun 2021, Nomor HK.01.08/MENKES/4242/2021 dan Nomor 440-717 Tahun 2021 tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelejaran Tatap Muka (PTM) terbatas dimasa pandemi covid-19.

Widodo, S. A. (2018). Selection of Learning Media Mathematics for Junior School Students. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(1), 154-160.

Widodo, S. A., & Ikhwanudin, T. (2018). Improving mathematical problem solving skills through visual media. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 948, No. 1, p. 012004). IOP Publishing.

Widodo, S., Irfan, M., Leonard, L., Fitriyani, H., Perbowo, K., & Trisniawati, T. (2018). Visual media in team accelerated instruction to improve mathematical problem-solving skill. In Proceedings of the 1st International Conference on Science and Technology for an Internet of Things. European Alliance for Innovation (EAI).

Winarko & Syam. (2015). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta: Bumi Angkasa.

Yusrizal, Y., Safiah, I., & Nurhaidah, N. (2017). Kompetensi Guru Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Di Sd Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2).

Downloads

Published

2022-05-12

How to Cite

Haryono, B., Herpratiwi, H., & Subekti, F. N. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan Oleh Guru Sekolah Dasar Se-kecamatan Teluk Betung Selatan Pasca Pandemi Covid-19. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(1), 29–38. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/12271

Issue

Section

Artikel