Hambatan Guru Matematika Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar

Authors

  • Novi Andri Nurcahyono (Scopus ID: 57211052188), Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Sukabumi
  • Jaya Dwi Putra Universitas Riau Kepulauan, Indonesia

Keywords:

Hambatan Guru, Kurikulum Merdeka, Sekolah Dasar

Abstract

The purpose of this research is to identified and described the obstacles for teachers to implement an merdeka curriculum in mathematics learning. The method used in this study is a qualitative descriptive method through interviews and observations to 27 participants of mathematics teachers primary school in West Java. The results of this study indicated that teachers experience obstacles in implementing the merdeka Curriculum in learning Mathematics. Obstacles experienced by teachers in planning, implementing, and evaluating learning. Obstacles to learning planning include (1) lack of understanding of how to reduce/translate CP into learning objectives; (2) heterogeneity of students in the classroom; (3) lack of reference for differentiated learning models; (4) limited facilities and infrastructure in schools; (5) limited initial knowledge and subject matter. Obstacles to the implementation of learning include (1) limited understanding of the subject matter with other relevant knowledge; (2) limitation of accommodating opening questions; (3) the limitations of students' psychological understanding; (4) the limitations of translating knowledge into easily understood language. Obstacles to learning evaluation include (1) an inappropriate preliminary assessment paradigm; (2) the limitations of identifying the learning process; (3) limited understanding of formative assessment.

Author Biography

Novi Andri Nurcahyono, (Scopus ID: 57211052188), Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

References

Aisyah. (2019). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Alsubaie, M. A. (2016). Teacher Involvement in Curriculum Development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106–107.

Aprima, D. & Sari, S. 2022. Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD . Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13 (1) (2022), 95-101. www.iocscience.org/ejournal/index.php/Cendikia

Arjihan, C., Putri, D., Rindayati, E., & Damariswara, R. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18–27.

Barlian, U.C., dkk. 2022. Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Educational and Language Research. 1(12), Juli 2022. ISSN: 2807-937X (Online)

Fitriyah, C.Z. & Wardani, R.P. 2022. Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 12 No. 3, September 2022: 236-243

Hasibuan, H. A. (2022). Peran Modul Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mendukung Pendidikan Merdeka Belajar. Mahesa Center, 1(1), 292–301.

Kalyani, & Rajasekaran. (2018). Innovative Teaching and Learning. Journal of Applied and Advanced Research, 3(1), 23–25. https://doi.org/10.18260/1-2--12270%0A

Lao, H. A. E., & Hendrik, Y. Y. C. (2020). Implementasi Kebijakan Kemerdekaan Belajar Dalam Proses Pembelajaran Di Kampus IAKN Kupang-NTT. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(2), 201–209.

Lase, F. (2020). Peran Perencanaan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 149–157.

Malikah, S., dkk. 2022. Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. Volume 4 Nomor 4 Tahun 2022 Halm 5912 – 5918. https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Manik, H., Sihite, A. C., Sianturi, F., Panjaitan, S., & Hutauruk, A. J. (2022). Tantangan Menjadi Guru Matematika dengan Kurikulum Merdeka Belajar di Masa Pandemi Omicron Covid-19. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 328-332.

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.

Murni, S. (2020). Peran Strategis Provinsi/Kabupaten Kota Dalam Implementasi Merdeka Belajar. Modul Seminar Nasional “Merdeka Belajar: Dalam Mencapai Indonesia Maju 2045,” 192– 199.

Ningsih, D. N., Sanusi, D., Wibawa, D. C., Sri, D., Ningsih, N., Fauzi, H. F., Ramdan, M. N., Suryakancana, U., Kunci, K., & Ajar, M. (2022). Pelatihan Penyusunan Modul Ajar Yang Inovatif, Adaptif, Dan Kolaboratif. JE (Journal of Empowerment).3(1), 82–92.

Purwadhi. (2019). Pembelajaran Inovatif dalam Pembentukan Karakter Siswa. Mimbar Pendidikan: Jurnal Indonesia Untuk Kajian Pendidikan, 4(1), 21–34. https://doi.org/10.17509/mimbardik.v4i1.1 6968

Retnaningsih, L.E., dan Kahiriyah, U. 2022. Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Program Studi PGRA. ISSN (Print): 2540-8801; ISSN (Online):2528-083X 8 (2), Juli 2022, 143-158

Sadieda, L. U., Wahyudi, B., Dwi Kirana, R., Kamaliyyah, S., & Arsyavina, V. (2022). Implementasi Model Blended Learning Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Kurikulum Merdeka. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 7(1), 55–72.

Suhandi, A. M., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan kurikulum Baru: Analisis Peran guru dalam dalam kebijakan kurikulum baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 5936–5945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230

Sumarsih, I. dkk. 2022. Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 6(5), 2022, 8248 - 8258 Research & Learning in Elementary Education https://jbasic.org/index.php/basicedu

Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan dan Strartegi Pembelajaran). In Yogyakarta : Aswaja Presisndo.

Usman, dkk. 2022. Pemahaman Salah Satu Guru Di MAN 2 Tangerang Mengenai Sistem Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. Volume 5 Nomor 1, Juni 2022 P-2655-710X e-ISSN 2655-6022. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121

Yusuf, M., & Arfiansyah, W. (2021). Konsep “Merdeka Belajar” dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 7(2), 120–133. https://doi.org/10.53627/jam.v7i2.3996

Downloads

Published

2022-11-18

How to Cite

Nurcahyono, N. A., & Putra, J. D. (2022). Hambatan Guru Matematika Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 377–384. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/13523

Citation Check