Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Sosiodrama Pada Mata Pembelajaran PPKn Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SDN Ngrambe 2

Authors

  • Prismawinda Anifa Nudqi Universitas PGRI Madiun, Madiun, Indonesia
  • Wasilatul Murtafiah (Scopus ID: 57201672222), Universitas PGRI Madiun
  • Radityarisma Mahardika Sekolah Dasar Negeri Ngrambe 2, Ngawi, Indonesia

Keywords:

Poblem Based Learning, Sosiodrama, Learning Model

Abstract

School is a formal educational institution that acts as a place for students to learn in gaining knowledge to increase their potential, success in learning lies in the results of student achievements. One of the success factors of learning carried out by the teacher is the existence of a learning model that is appropriate to the circumstances and conditions of students. This Classroom Action Research aims to improve students' Civics learning outcomes. This research was conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing and reflecting. The results showed an increase in civic education learning outcomes, cycle 1 of 66.67, and cycle 2 of 86.1. The sociodrama-based PBL model needs to be applied in Civics learning to improve student learning outcomes.

Author Biography

Wasilatul Murtafiah, (Scopus ID: 57201672222), Universitas PGRI Madiun

References

Abbas, N. (2000). Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah (Problem Based Learning) Dalam Pembelajaran Matematika Di SMU. Http://Www. Depdiknas.Go.Id/Journal.

Amir, & M, T. (2010). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.

Arikunto, & Suharni. (2005). Manajemen Pendidikan.

Azyumardi Azra. (2003). Demokrasi, hak asasi manusia dan masyarakat madani.

Bashith, A., Amin, & S. (2017). The Effect of Problem Based Learning on EFL Students’ Critical Thinking Skill adn Learning Outcome. Al-Ta Lim Journal.

Departemen Pendidikan. (2003). Undang-undang Nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Depdiknas. (2004). Peningkatan Kualitas Pembelajaran.

Djamarah, & Syaiful Bahri. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif.

Masrinah, E, N., Aripin, I., & Gaffae, A. . (2019). Problem Based Learning (PBL), untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Vol.1, 924–932.

Mintono, & M. (2018). Kajian Pustaka Efektifitas Antara Metode Pembelajaran Bervariasi Dengan Metode Konvensional Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VII di Mts Muhammadiyah Kudus.

Muslich, M. (2010). Melaksanakan PTK Itu Mudah. Bumi Aksara.

Mutakinanti, L, Anwari, I., & K, Y. (2018). Analysis of students’ critical thinking skill of middle school through stem education project-based learning. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7 (1), 54–65.

Nasution. (2011). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Bumi Aksara.

Purwanto, N. (2006). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Remaja Rosdakarya.

Sardiman, & A.M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.

Solihin, & S. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqh Tentang Zakat. Aksioma Ad-Diniyah, 3(1).

Sulardi, S., Nur, M., & Widodo, W. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 5(1), 802.

Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning : Teori dan Aplikasi PAIKEM. Pustaka Belajar.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Remaja Rosdakarya.

Untari, & Ratna. (2018). Penerapan Metode Sosiodrama Dalam Meningkatkan Minat Belajar, Keaktifan, dan Hasil Belajar Pembelajaran Pai, Kelas 10. Journal of Basic Education, 3(1):20.

Utomo, S.w, & Wihartanti, I. (2019). Penerapan Strategi Blended Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahsiswa Pada Era Revolusi Industri. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1).

Widodo, & Widayanti, L. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49), 32–35. https://doi.org/10.22146/jfi.24410

Downloads

Published

2023-05-13

How to Cite

Nudqi, P. A. ., Murtafiah, W., & Mahardika, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Sosiodrama Pada Mata Pembelajaran PPKn Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SDN Ngrambe 2. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(1), 46–53. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/14768

Issue

Section

Artikel

Citation Check