Penerapan Media Marhaban (Mading Bersama Hak dan Kewajiban) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Titin Tri Wahyuni Universitas PGRI Madiun, Indonesia
  • Hendra Erik Rudyanto Universitas PGRI Madiun, Indonesia
  • Anita Vivianingrum Universitas PGRI Madiun, Indonesia

Keywords:

Pancasila Education, Marhaban Learning Media, Learning Outcomes

Abstract

This research focused on the application of Marhaban media (Mading with Rights and Obligations) as a means of improving student learning outcomes in Pancasila Education subjects at SDN Bogem 1. The research used the PTK (Classroom Action Research) method including four stages, namely, planning, action, observation and reflection. The subject of the research was class IV SDN Bogem 1 which amounted to 9 students, including 6 male students and 3 female students. Instruments using interview sheets, question items, observation sheets and documentation. The results of learning improvement through the application of Marhaban (Mading with Rights and Obligations) media can be seen based on the pre-cycle class average score of 63.3 to 72.2 in cycle I, and 83.3 in cycle II. Students who reached the KKM increased from 33.4% to 55.5% in cycle I and to 88.8% in cycle II. The value of student learning outcomes that are below the KKM has decreased from 66.6% at the pre-cycle stage to 44.5% in cycle I and 11.2% in cycle II.

References

Adi La. (2022). Pendidikan keluarga dalam perpekstif islam. Jurnal Pendidikan Ar-Rashid, 7(1), 1–9. http://www2.irib.ir/worldservice/melayu

Ahmadi, M. Z., Haris, H., & Akbal, M. (2020). Implementasi program penguatan pendidikan karakter di sekolah. Phinisi Integration Review, 3(2), 305-315.

Andayani, F., Widodo, S. A., & Agustito, D. (2021). Perancangan media pembelajaran berbentuk pop up book untuk pencapaian kemampuan memecahkan masalah matematis pada materi aritmatika sosial. PRISMA, 10(2), 156-169.

Anggriani, T. U., & Effendi, S. (2019). Penggunaan Media Komisi (Kotak Misteri Akuntansi) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Akuntansi. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 2(1), 53–67.

https://doi.org/10.30596/liabilities.v2i1.3334

Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39. https://doi.org/10.37905/aksara.5.1.39-46.2019

Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (Issue Mei).

Herawati, W., Wahyuni, S., Nurlatifah, M., & Fauziyah, M. U. (2022). Penerapan Model Project Based Learnıng ( PJBL ) Berbantuan Multımedıa Interaktıf Untuk Menıngkatkan

Hasıl Belajar Sıswa. 1(2), 76–83.

Ishaq. (2021). Pendidikan Pancasila. Prenada Media.

Khodidjah, N. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Muhammad, H., R. Eka Murtinugraha, & Sittati Musalamah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. Jurnal PenSil, 9(1), 54–60. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.13453

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran Matematika melalui Media Game Quizizz untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73. https://doi.org/10.30656/gauss.v3i1.2127

Ritonga, M., Matondang, Y., Miswan, M., & Parijas, P. (2020). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Min 1 Pasaman Barat. Adimas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 76. https://doi.org/10.24269/adi.v4i2.2106

Sanistyasari, I. G. A. N., Putra, M., & Suniasih, N. W. (2019). Pengaruh Metode Karyawisata Fantasi Di Lingkungan Sekolah Berbantuan Media Majalah Dinding Terhadap Kompetensi Pengetahuan PPKn. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 3(1), 21–31. https://doi.org/10.23887/pips.v3i1.2874

Sapriyah. (2019). Peran Media Pembelajaran Mmeningkatkan Hasil Belajar. Posiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 470–477.

Sukmawati, S., Jamaludin, J., Jannah, M., Hilwa, H., Deansi, D., Fani, F., & Nurfaisa, N. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Mading Pancasila Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran PPKn. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1323-1326.

Sulianti, A., Efendi, Y., & Sa’diyah, H. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 54–65. https://doi.org/10.24269/jpk.v5.n1.2020.pp54-65

Utami, W. B., Aulia, F., Permatasari, D., Taqiyuddin, M., & Widodo, S. A. (2022). Ketupat Eid Tradition Of The North Coast Of Java As An Alternative Mathematics Learning Media. Infinity Journal, 11(1), 177-192.

Verawati, A., Agustito, D., Pusporini, W., Utami, W. B., & Widodo, S. A. (2022). Designing Android learning media to improve problem-solving skills of ratio. Advances in Mobile Learning Educational Research, 2(1), 216-224.

Yalida, A. (2019). Pendiidikan Karakter Yang Berbasis Pada Nilai-Nilai Pancasiladi Kelas Iv Sdn No. 88 Kota Tengah Kota Gorontalo. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 2(1).

Yuristia, A. (2018). Pendidikan sebagai transformasi kebudayaan. IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 2(1), 1-13.

Downloads

Published

2023-11-05

How to Cite

Wahyuni, T. T., Rudyanto, H. E., & Vivianingrum, A. (2023). Penerapan Media Marhaban (Mading Bersama Hak dan Kewajiban) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(2), 168–176. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/14802

Issue

Section

Artikel

Citation Check