Analisis Konsep Diri Dan Kedisiplinan Belajar Siswa MAN 1 Probolinggo Terhadap Matematika

Authors

  • Wahyu Lestari Universitas Islam Zainul Hasan Genggong, Indonesia
  • Firda Hariyanti Pendidikan Matematika, Institut Teknologi dan Sains Nahdlatul Pasuruan, Indonesia
  • Nur Mauliska Tadris Matematika, Universitas Islam Zainul Hasan Genggong, Probolinggo, Indonesia

Keywords:

Self-concept, Learning Discipline, Mathematics

Abstract

Self-concept and learning discipline on student achievement play an important role, because self-concept and learning discipline can affect students' mathematical abilities. The purpose of this study is "Analysis of Student Self-Concept and Discipline Against Mathematics". This study uses a qualitative descriptive research method. This research was conducted for 2 months at MAN 1 Probolinggo. The population of this study was 665 students of MAN 1 Probolinggo. The research sample was 42 students of class XI IIS. The results showed that students' self-concept towards mathematics produced the most frequency, namely 22 people (52.4%) in the medium category, followed by the high and low categories. Student learning discipline towards mathematics in the moderate category is the highest frequency, namely 21 people (50%), followed by the high category.

References

Amseke, F. V., Daik, M. A., & Liu, D. A. L. (2021). Dukungan sosial orang tua, konsep diri dan motivasi berprestasi mahasiswa di masa pandemi covid 19. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 5(1), 241-250.

Dewi, F. N. R. (2021). Konsep diri pada masa remaja akhir dalam kematangan karir siswa. Konseling Edukasi ‘Journal of Guidance and Counseling, 5(1), 46-62.

Fitriyani, N. (2019). Pengembangan media pembelajaran audio-visual powtoon tentang konsep diri dalam bimbingan kelompok untuk peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.

Gusmawai, G., Taufik, T., & Ifdil, I. (2016). Kondisi Self Disclosure Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.29210/17300

Handayani, S. D. (2016). Pengaruh konsep diri dan kecemasan siswa terhadap pemahaman konsep matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Hendri, H. S., Ong, C. S., Kumari, W., & Handoko, A. L. (2022). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Agresivitas pada Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Gajah Mada Medan. Prosiding Ilmu Agama dan Pendidikan Agama Buddha, 3(1), 102-110.

Hidayat, A. A. (2015). Metode penelitian kesehatan paradigma kuantitatif. Health Books Publishing.

Irawan, S. (2017). Pengaruh konsep diri terhadap komunikasi interpersonal mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 39-48.

Larasati, A. R., & Surya, E. (2020). Analisis Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Materi Himpunan. Researchgate, May.

Mas’odi, M., Syaifuddin, M., & Amirullah, A. (2020). Pengembangan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Home Visit (Studi Kasus Tingkat Sekolah Dasar di Kabupaten Sumenep). Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(2). https://doi.org/10.22219/jp2sd.v8i2.11734

Nur, I. F., & Ekasari, A. (2008). Hubungan antara konsep diri dengan kecerdasan emosional pada remaja. SOUL: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 1(2), 15-31.

Nurhayati, & Ab, H. (2020). Strategi Guru dalam Membangun Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Pendais, 2(1).

Pertiwi, D. Y., Ibrahim, Y., & Ifdil, I. (2016). Hambatan Siswa dalam Mematuhi Peraturan Sekolah. Konselor, 3(1). https://doi.org/10.24036/02014312997-0-00

Rahmawati, N. U., Nugroho, P. B., & Dinata, K. B. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Berbantuan Adobe Captivate Materi Matriks di Sekolah Kejuruan (SMK) 3 Kota Bumi. International Journal Of Progressive Mathematics Education, 1(3).

Reski, N., Taufik, & Ifdil. (2017). Konsep diri dan kedisiplinan belajar siswa. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2).

Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya dan konsep diri terhadap penyesuaian diri pada siswa SMA kelas X. Philanthropy: Journal of Psychology, 5(1), 59-72.

Sari, D. P. (2018). Pengembanagan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning. Jurnal Skripsi, 1(2).

Uswatusolihah, U. (2017). Kesadaran Dan Transformasi Diri Dalam Kajian Dakwah Islam Dan Komunikasi. Komunika: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 9(2). https://doi.org/10.24090/komunika.v9i2.853

Wutsqo, B. U., Rizky, D. M., & Hidayat, D. R. (2020). Hubungan Konsep Diri dengan Kematangan Vokasional Pada Siswa SMK. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 11(1).

Downloads

Published

2023-11-05

How to Cite

Lestari, W., Hariyanti, F., & Mauliska, N. (2023). Analisis Konsep Diri Dan Kedisiplinan Belajar Siswa MAN 1 Probolinggo Terhadap Matematika. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(2), 225–232. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/15640

Issue

Section

Artikel

Citation Check