Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Pada Siswa SMA

Authors

  • Khaerun Nisa Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Irwan Akib Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Nasrun Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia

Keywords:

Analisis, Kemampuan Berpikir Reflektif, Soal Cerita Matematika, Gaya Belajar

Abstract

This study aims to analyze the ability to think reflectively in solving math word problems in class XI SMA Muhammadiyah Sungguminasa. This type of research is descriptive research with a qualitative approach. The instruments used were a learning style questionnaire, a reflective thinking ability test and an interview guide. The subjects in this study were 3 students of class XI SMA Muhammadiyah Sungguminasa, each of which represented a category of visual learning styles, auditory learning styles and kinesthetic learning styles. The data collection technique used is to provide learning styles, reflective thinking ability tests and interviews. Data analysis techniques in this study are data condensation, data presentation and data verification. The results showed that students with visual and auditory learning styles were able to fulfill 4 indicators of reflective thinking skills. So that this subject includes students who have good reflective thinking skills. Meanwhile, students with a kinesthetic learning style are only able to fulfill 2 of the 4 indicators of reflective thinking skills.

References

Agustan, S. (2016). Kemampuan Memformulasi Dan Mensintesis Masalah Aljabarcalon Guru Matematika Sebagai Salah Satu Komponen Dalam Berpikir Reflektif. Prosiding, 2(1).

Bali, M. M. E. I., & Fatah, M. A. A. (2023). Pengelolaan Program Tahfidz Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menghafal Al Qur’an. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 534-540.

Davis, B., & Simmt, E. (2006). Mathematics-for-teaching: An ongoing investigation of the mathematics that teachers (need to) know. Educational studies in mathematics, 61, 293-319.

Hamzah, U., Rusli, R., & Yulia, P. (2021). Deskripsi Kemampuan Berpikir Reflektif dalam Menyelesaikan Soal High Order Thinking Skill (HOTS) ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa. Issues in Mathematics Education, 5(2).

Hatadi, H., & Kamarudin, M. (2021). Kemampuan Penalaran Matematika Siswa SMA Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dati Tipe Kepribadian. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika (JIPM), 2(2), 89-97.

Hendriyanti, H. S. M. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis siswa dalam menyelesaikan soal cerita berbasis gaya belajar kelas VIII SMP Aisyiyah

Sungguminasa. [Skripsi Online]. Makassar (ID): Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hikmawati, F. (2020). Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers

Khairunisa. 2018. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Kelas VIII MTs S Islamiyah Urung Pane. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatra Utara.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMP dalam pembelajaran menggunakan model penemuan terbimbing (discovery learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).

Murdiyanto, E. (2020). Penelitian Kualitatif (Teori dan Aplikasi disertai contoh proposal). Yogyakarta: LP2M UPN Veteran.

Ngadino, D., Sukoriyanto, S., & Sudirman, S. (2022). Analisis Berpikir Reflektif Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 344-358.

Pahleviannur, M. R., De Grave, A., Saputra, D. N., Mardianto, D., Hafrida, L., Bano, V. O., ... & Sinthania, D. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pradina Pustaka.

Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman konsep anak pada pembelajaran matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1-8.

Sari, R., & Prayogo, B. H. (2019). Pengaruh Kegiatan Menggambar Terhadap Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Dharma Wanita Wirolegi Sumbersari Kabupaten Jember. JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), 2(2), 44-53.

Susanti, D. E., Sudirman, S., & Fahruddin, F. (2021). Peran Asesmen Kebutuhan Dan Perencanaan Pendidikan Dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Khusus (ABK). JPAP (Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan), 5(2), 64-68.

Van de Walle, J. A. (2014). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Pearson.

Widiyasari, R., Kusumah, Y. S., & Nurlaelah, E. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Mahasiswa Calon Guru Matematika pada Mata Kuliah Program Linier.

FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 67-76.

Wu, B., Hu, Y., & Wang, M. (2019). Scaffolding design thinking in online STEM preservice teacher training. British Journal of Educational Technology, 50(5), 2271-2287.

Wulansari, M. D., Purnomo, D., & Utami, R. E. (2019). Analisis kemampuan berpikir reflektif siswa kelas VIII dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari gaya belajar visual dan auditorial. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(6), 393-402.

Zakiatul, R. H. (2021) Gaya Belajar Learning Style. Malang: Literasi Nusantara.

Downloads

Published

2023-11-05

How to Cite

Nisa, K., Akib, I., & Nasrun. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Pada Siswa SMA. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(2), 212–224. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/15850

Issue

Section

Artikel

Citation Check