Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Matematika

Ellen Proborini, Ratna Herawati

Sari


The purpose of this study is determining the online mathematics learning implementation using Google classroom media for XII grades at SMK Tunas Harapan Pati, obstacles for using google classroom and amenity for using google classroom . This research uses qualitative research methods with descriptive design.The subject in this research is 5 students grade XII who are chosen with simple random sampling methods. The techniques used in collecting data are deep interview, and direct observation at the same time. Data analysis techniques use interactive data analys model. The conclusion of this research is the students can’t be optimally adapted in using google classroom for media of learning mathematics such as unstabile signal and there is electricity blackout too often .

Kata Kunci


Learning; Google Classroom; Mathematics

Referensi


Ahmad, I. (2018). Proses Pembelajaran Digital dalam Era Revolusi Industri 4.0. Jakarta : Direktur Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Kemenristek Dikti.

Boqdan, R. C., & Bilken, S. K. (2016). Qualitative Research in (Validation) and Qualitative (Inquiry) Studies. It Is a Methode Appropriate Educaton : An Introduction to Theory and Methods.

Dewi, W. A. J. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Edukatif, 2(1), 55-61.

Dindikbud. (2020). Pengaturan Pelaksanaan Ujian Nasional/ Ujian Sekolah dan Kegiatan Belajar Mengajar pada SMA, SMK, dan SLB Provinsi Jawa Tengah Tahun Pelajaran 2019/2020.

Firyal, R. A. (2020). Pembelajaran Daring dalam Kebijakan New Normal Pemerintah. LawArXiv Papers. http

Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmad, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Abdimas Unwahas, 4(1).

Guan, W., Ni, Z., Hu, Y., Liang, W., et al. (2020). Clinical Characteristics of Coronavirus Disease 2019 in China. The NEW ENGLAND JOURNAL of MEDICINE.

Iftakhar, S. (2016). Google Classroom : What Works and How?. Journal of Education and Social Sciences, 3, 12-18.

Jethro, O.O., Grace, A.M., Thomas, A.K. (2012). E-learning and Its Effects on Teaching and Learning in a Global Age. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 2(1).

Kurniawan, B., Purnomo, A., & Idris. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Google Classroom sebagai Upaya Peningkatan Pembelajaran Online Bagi Guru Mata Pelajaran IPS. International Journal of Community Service Learning, 4(1).

Mayasari, F., Dwita, D., Jupendri, J., Jayus, J., Nazhifah, N., Hanafi, K., dan Putra, N.M. (2019). Pelatihan Komunikasi Efektif Media pembelajaran Google Classroom Bagi Guru Man 2 Model Pekanbaru. Jurnal Pengabdian Untukmu NegeRI, 3(1), 18-23.

Mendikbud. (2020). Surat Edaran Mendikbud: Pembelajaran Secara Daring dan Bekerja dari Rumah Dalam Rangka Pencegahan Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19).

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis : Methods Sourcebook. SAGE.

Nakayama, M. Yamamoto, H. and Santiago, R. (2007). The Impact of Learner Characteristics on Learning Performance in Hybrid Courses among Japanese Students. Electronic Journal of e-Learning. 5(3), 195-206.

Nisa, A. (2018). Peran Guru Bimbingan dan Konseling dalam Meningkatkan Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi. Jurnal Konseling 5(1).

Rahayu, L. D., Kusuma, A. B. (2019). Peran Pendidikan Matematika di Era Globalisasi. PROSIDING SENDIKA, 5(1).

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembeajaran Daring di Tengah Wabah COVID-19. BIODIK, 6(2), 109-119.

Saifullah, S., & Akbar, B. M. (2020). Pelatihan E-Learning Menggunakan Google Classroom Bagi Guru MA Raden Fatah Prambanan. GERVASI: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat.

Sari, D. P., Sukmawati, R. A., & Santana, H. (2019). Pelatihan Penggunaan Google Classroom untuk Mengoptimalkan Proses Pembelajaran. BUBUNGAN TINGGI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2).

Suharyanto, A. (2015). Pendidikan dan Proses Pembudayaan dalam Keluarga. Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial. 7(2) : 162-165.

Suryaprani, M. W., Suparta, I. N., & Suharta, I. G. P. (2016). HUbungan Jenis Kelamin, Literasi Matematika, dan Disposisi Matematika terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik SMA Negeri di Denpasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA 2016.

Syaefulloh. (2019).Implementasi Penggunaan Google Classroom Sebagai Pendukung Pembelajaran Jarak Jauh Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Gama Yogyakarta. UNY

Tanis, H. (2013). Pentingnya Pendidikan Character Building dalam Membentuk Kepribadian Mahasiswa. HUMANIORA, 4(2).

Wicaksono, V. D., & Rachmadyanti, P. (2017). Pembelajaran Blanded Learning Melalui Google Classroom di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional dan Call of Papers Pendidikan 2017 (PGSD dan HDPGSDI Wilayah Jawa).

WHO. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) Weekly Epidemiological Update 1. World Health Organization.

Zakaria, E., Chin, L.C., and Yosoff, D.M. (2010). The Effect of Cooperative Learning on Students’ Mathematics Achievement and Attitudes Towards Mathematics. Journal of Social Science, Volume 6(2), 272-275.

Zubaidah, A. M. Z. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Journal Marwah XII(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.30738/wa.v5i1.8927

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

##submission.license.cc.by-sa4.footer##

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.