Evaluasi program teaching factory di SMK Negeri 1 Kota Magelang

Ana Setiani

Abstract


Penelitian ini bertujjuan untuk mengetahui sejauhmana keberhasilan penyelenggraan program teaching  di SMK Negeri 1 Kota Magelang. Penelitian ini termasuk jenis penelitian evaluasi model CIPP, teknik pengumpulan data wawancara, observasi dan studi dokumentasi, valiadasi data menggunakan trianggulasi. Hasil penelitian aspek contexs, dasar pealksanaan program SK Kepala Sekolah No 1 Tahun 2016, pelaksanaan program sesuai dengan krbutuhan DU/DI. Aspek input pelaksanaan program didukung RKAS yang mencukupi, sarana prasarana yang memadahi, tenaga pendidik yang berkompetendibidangnya dan semua dokumen sedah sesuai dengan ketentuan. Aspek proses Evaluasi proses  dalam proses pembelajarannya sudah sesuai dengan sintaks, kegiatan praktik dibuat dalam bentuk jadwal blok dan menjalin kerjasama dengan DU/DI. Faktor pendukung program a. Sarana prasarana yang memedahi, b. SDM yang memadahi, c. Techno park yang mempunyai BKK khusus. Faktor penghambat yaitu; produksi yang tergantung pesanan sehingga produksi tidak kontinyu, pengelola yang kurang inovatif karena produksi tergantung pesanan, tidak adanya rencana produksi yang jelas, kepercayaan masyaratakat yang masih rendah, guru lebih memilih melakukan finger print dari pada mendampingi siswa melakukan kegiatan praktik di lapangan 4. Evaluasi produc, program ini mampu mengembangkan kemampampuan kognitif siswa dan mampu menciptakan SDM yang kompeten di bidangnya serta mampu meningkatkan jumlah alumni yang terserap oleh dunia industri. Program teaching factory ini juga mampu meningkatkan kedisiplinan, tanggung jawab, kejujuran serta mampu menumbuhkan jiwa kewirausahaahn bagi siswa. Berdasarkan hasil penelitian ini direkomendasikan bahwa program ini terus dilanjutkan dengan memperbaikan yang diperlukan agar tetap menjadi sistem yang membantu mengoptimalkan potensi siswa

 

Abstract: This study aims to determine the extent of the success of the implementation of teaching programs in SMK Negeri 1 Magelang City. This research included the CIPP model evaluation research, interview data collection techniques, observation and documentation studies, data validation using triangulation. The results of the research on aspects of contexts, the basis for calculating the Principal Decree No. 1 of 2016, the implementation of the program is in accordance with the DU / DI requirements. Input aspects of program implementation are supported by adequate RKAS, adequate infrastructure, educators who are competent in their fields and all documents in accordance with the provisions. Process aspects Evaluation of the process in the learning process is in accordance with the syntax, practical activities are made in the form of a block schedule and establish cooperation with DU / DI. Program supporting factors a. Meantime infrastructure, b. Adequate HR, c. Techno park which has a special BKK. Inhibiting factors namely; production is dependent on orders so that production is not continuous, managers are less innovative because production depends on orders, there is no clear production plan, public trust is still low, teachers prefer to do finger print rather than accompanying students doing practical activities in the field 4. Evaluation of production , this program is able to develop students' cognitive abilities and be able to create competent human resources in their fields and be able to increase the number of alumni absorbed by the industrial world. The teaching factory program is also able to improve discipline, responsibility, honesty and be able to foster an entrepreneurial spirit for students. Based on the results of this study it is recommended that this program continue to refine what is needed in order to remain a system that helps optimize student potential


Keywords


Teaching Factory; SMK; Evaluasi



DOI: http://dx.doi.org/10.30738/wd.v8i1.7857

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wd.

 

Wiyata Dharma Stats